Javořice – tak daleko, tak blízko

Lákáme vás do čisté přírody, která je sama o sobě tím největším divadlem, zážitkem i dobrodružstvím. Inspirujte se. Najděte odvahu na cestu krajinou.

Najdete odvahu na nejvyšší místo Území dravce? Javořice (837 m n. m.) je zalesněný kopec, na jehož vrcholu je nepřístupná věž televizního vysílače. Tuto dominantu zahlédnete z mnoha míst okolní krajiny. Je jako maják, který je sám o sobě pustým místem, přesto je důležitým symbolem. Procházka na Javořici není fyzicky náročná a je velmi oblíbená. Obzvlášť za hezkého počasí a o víkendech tu pravděpodobně nebudete sami. Nejen na vodě, ale i v lese se zcela neznámí lidé vzájemně zdraví. Les s námi prostě umí dělat divy.

Javořici zvládnete pěšky i na kole, v zimě pak na běžkách. Pro tento výlet doporučujeme jako výchozí bod kemp Řásná. Zdatní mohou startovat v obci Řásná (1,2 km od kempu), ještě zdatnější přímo v Telči (7,5 km od kempu po červené). Parkovat, spát a občerstvit se je možné na všech zmíněných místech.

Z rozcestníku v kempu Řásná se projdeme 0,5 km kolem Velkého Pařezitého rybníku na rozcestník Hájovna. Velký Pařezitý rybník je přírodní rezervací s  možností zaplavat si ve vodě, jejíž kvalita se údajně od středověku příliš nezměnila. U Hájovny pak najdete arboretum, které slibuje zajímavou skladbu dřevin a přece jen nějaké ty civilizační výdobytky – informace, lavičky, herní prvky.

Od rozcestníku Hájovna se vydáte vlevo po zelených značkách směr Míchova skála a Javořice. Míjíte ještě rozcestník Javořický potok a zhruba po jednom kilometru odbočuje vlevo krátký výstup na Míchovu skálu. Jedná se o osamocený skalní útvar – dvě skalní věže s velmi zajímavou geologickou charakteristikou, informační tabuli s podrobnostmi najdete na místě. Nahoře se otevírá impozantní rozhled na krajinu. Tomu dominuje právě vysílač na Javořici a zahlédnete i věž nedalekého hradu Roštejn. Ukončíte-li procházku právě tady a seběhnete stejnou trasou do kempu, bude celý výlet měřit zhruba 5 km.

Rozhodnete-li se zdolat Javořici, máte před sebou 1,5 km úsek po zelené na samotný vrchol. Tady si prohlédnete už jen vysílač za plotem a hřát Vás může pocit, že jste stanuli na nejvyšším vrcholu Vysočiny. Uprostřed lesů tu není výhled do krajiny.

Ale když už jste tady- protáhněte to ještě o půl kilometru. Když to pustíte kousek z vrcholu Javořice dál po zelené ke Studánce páně, nebudete litovat. Podle pověsti bude u této studánky vždy zachráněn český lid, její voda je považována za léčivou a zázračnou (určitě se napijte). Kamenný stůl sloužil jako oltář Českým bratrům, kteří se zde scházeli k tajným bohoslužbám. Schází se dodnes. A magii místa dotváří fakt, že zde byl zastřelen poslední vlk Jihlavských vrchů.

Do výchozího bodu můžete jít po stejné stezce či seběhnou po asfaltové lesní cestě bez značení.

Itinerář:

• rozcestník – Kemp Řásná (parkoviště, občerstvení, kemp)
  • červená turistická 0,5 km
  • po cestě – Velký Pařezitý rybník
  • rozcestník – Hájovna (arboretum)
  • zelená turistická 0,5 km
  • rozcestník Javořický potok
  • zelená turistická 1 km
  • rozcestník – Míchova skála (výhled do krajiny)
  • zelená turistická 1,5 km
  • rozcestník – Javořice (837 m n. m.)
  • zelená turistická 0,5 km
  • rozcestník – Studánka Páně (studánka)